| Aktiemarknadsnämndens 
        uttalande 2002:13
2002-07-01 Fråga om god sed vi utköp av dotterbolag från aktiemarknadsbolag 
        m.m. (Scania) 
       Till Aktiemarknadsnämnden inkom den 29 maj 2002 en framställning 
        från Sveriges Aktiesparares Riksförbund (Aktiespararna). 
       BAKGRUND
 Beträffande bakgrunden till framställningen lämnas följande 
        redogörelse, som är hämtad ur Aktiespararnas framställning 
        till nämnden och Scania AB:s yttranden över framställningen. Scanias aktier är noterade på Stockholmsbörsens A-lista. 
        Volkswagen AG äger 34 % av aktiekapitalet och är den röstmässigt 
        störste ägaren i Scania. Volkswagen och Scania är båda 
        verksamma inom lastbilsmarknaden. I Scanias styrelse ingår bland 
        andra Volkswagens styrelseordförande Ferdinand Piëch och Berndt 
        Pischetsrieder, som den 17 april 2002 tillträdde som koncernchef 
        för Volkswagen AG. Ferdinand Piëch var ordförande i Scanias 
        styrelse fram till bolagsstämman den 7 maj 2002. Efter detta datum 
        är Pischetsrieder styrelsens ordförande Scania ägde sedan 1948 generalagenturen i Sverige för Volkswagen. 
        I mars 2002 beslutade Scanias styrelse att sälja Din Bil Sverige 
        AB ("Din Bil") till Volkswagen. Din Bil är återförsäljare 
        av Volkswagen, Audi, Seat och Skoda samt Porsche i storstadsregionerna 
        Stockholm, Göteborg och Malmö-Helsingborg. Verksamheten sysselsätter 
        ca 1 200 personer och svarar för drygt en tredjedel av försäljningen 
        av de bilar av dessa märken som säljs på den svenska marknaden. 
       Aktiespararna anser att försäljningen av Din Bil måste 
        anses vara av stor betydelse för Scania. Trots att Scanias motpart 
        Volkswagen har mycket stort inflytande över Scania träffas inte 
        Volkswagen av Leo-lagens regler, eftersom Volkswagen är en juridisk 
        person som inte faller in under Leo-lagens närståendedefinition. 
        Detta medför att inte heller punkt 24 i bilaga 1 till Stockholmsbörsens 
        noteringsavtal blir tillämplig. I den nämnda punkten föreskrivs 
        att beslut om överlåtelse till bolaget närstående 
        skall fattas av bolagsstämma och föregås av en oberoende 
        värdering.  Aktiespararna hänvisar i framställningen vidare till Aktiemarknadsnämndens 
        uttalande 2002:6. I uttalandet säger nämnden att goda skäl 
        kan åberopas för att det förfarande som stadgas i punkt 
        24 bör tillämpas även när en försäljning 
        sker till en huvudägare som inte ingår i den krets som omfattas 
        av Leo-lagen.  Volkswagens betydande inflytande över Scania torde enligt Aktiespararnas 
        uppfattning medföra att sådan närståendeställning 
        som börsreglerna avser att träffa har uppstått. Syftet 
        med punkt 24 är vidare att minska risken för att en köpare 
        (eller säljare) missbrukar sin närståendeställning 
        vid utformningen av transaktionens villkor till nackdel för aktieägarna. 
        Volkswagens betydande inflytande över Scania samt företagens 
        konkurrerande verksamheter torde enligt Aktiespararna medföra att 
        risk för sådant missbruk föreligger.  Scania har inför beslutet om försäljning av Din Bil uppdragit 
        åt ABN AMRO Bank att utfärda en oberoende "financial fairness 
        opinion" rörande affären. Aktiespararna framhåller 
        att ABN AMRO samtidigt hade andra betydande uppdrag för Volkswagens 
        räkning. Aktiespararna anser det vara av mycket stor vikt att det 
        vid transaktioner mellan huvudaktieägare och marknadsnoterade bolag 
        iakttas stor försiktighet. För att misstankar om överträdelse 
        av aktiebolagslagens likabehandlingsprincip skall kunna undanröjas 
        anser Aktiespararna det vara önskvärt att en oberoende värdering 
        genomförs. Aktiespararna anser inte en att aktör som samtidigt 
        innehar stora uppdrag för köparen kan betraktas som oberoende. Aktiespararna har mot denna bakgrund begärt att Aktiemarknadsnämnden 
        skall uttala sig om huruvida den av ABN AMRO utfärdade "fairness 
        opinion" kan anses utgöra ett sådant värderingsutlåtande 
        från en oberoende expert som punkt 24 i bilaga 1 till Stockholmsbörsens 
        noteringsavtal föreskriver.  Vidare anför Aktiespararna att Scanias styrelse under 2001 ingick 
        ett femårigt anställningsavtal med bolagets VD Leif Östling. 
        Avtalet ger VD ytterligare årliga pensionsavsättningar utöver 
        tidigare överenskommelser och gäller såväl vid VD:s 
        avskedande som vid frivillig avgång. Särskilt anmärkningsvärt 
        är enligt Aktiespararna emellertid avtalets koppling till huvudägaren 
        Volkswagen. Anställningsavtalet skall upphöra tolv månader 
        efter det att Volkswagen minskat sitt ägande i Scania till under 
        fem procent. Avtalet med Leif Östling har enligt Scanias årsredovisning 
        tillkommit på särskild begäran av Volkswagen.  Aktiespararna anser att anställningsavtalet kan ifrågasättas 
        av flera skäl. Styrelsen tillsätts av bolagsstämman för 
        att sköta bolagets angelägenheter. En viktig uppgift för 
        styrelsen är att utse och avtala om ersättning för bolagets 
        VD. En enskild aktieägare skall inte ha möjlighet att diktera 
        styrelsens beslut; aktieägarnas beslutanderätt utövas på 
        bolagsstämman. Att avtalet med Leif Östling har tillkommit på 
        särskild begäran av Volkswagen strider mot aktiebolagslagens 
        regler om ansvarsfördelning. Aktiespararna ifrågasätter 
        om Leif Östling i sin roll som VD verkligen utövar sitt uppdrag 
        för bolagets och samtliga aktieägares räkning. Konstruktionen 
        av anställningsavtalet antyder att Leif Östling snarare företräder 
        ägaren Volkswagen.  Det finns vidare anledning att ifrågasätta anställningsavtalet 
        utifrån likhetsprincipen. Genom anställningsavtalet har Scania 
        tillförsäkrat Volkswagen att Leif Östling stannar som VD 
        i Scania, medan övriga aktieägare inte har någon sådan 
        garanti. Om Volkswagen väljer att minska sitt ägande i Scania 
        till mindre än fem procent upphör avtalet att gälla efter 
        12 månader.  Aktiespararna har begärt att Aktiemarknadsnämnden skall uttala 
        sig huruvida det överensstämmer med god sed på aktiemarknaden 
        att ett börsbolags styrelse ingår anställningsavtal med 
        en verkställande direktör som är direkt knutet till en 
        huvudägares ägarandel. I yttranden till nämnden har Scania bl.a. anfört följande. 
       Styrelsen och VD i Scania har med hänsyn till den speciella ägarbilden 
        i Scania alltid haft ett särskilt fokus på alla frågor 
        som riskerat att uppfattas som en grund för ifrågasättande 
        av oberoendet, inte bara gentemot Volkswagen utan även i förhållande 
        till bolagets övriga större aktieägare, Investor och Volvo. 
        Alla transaktioner med bolagets större aktieägare har följts 
        noggrant av styrelsen för att säkerställa att de gjorts 
        på armlängds avstånd och på helt kommersiella villkor. Scania och Volkswagen är inte konkurrenter. Produkter, tjänster, 
        kundgrupper och marknadsföringen är helt olika beskaffade i 
        de båda bolagen. Scanias kärnverksamhet - lastbilar och bussar 
        - hör till kategorin tunga kommersiella fordon över 16 ton medan 
        Volkswagens kärnverksamhet utgörs av personbilar och lätta 
        kommersiella fordon. Ett viktigt skäl till försäljningen av Din Bil som Scanias 
        styrelse uppmärksammade under hösten 2001 var den strikta varumärkesprofileringspolicy 
        som Volkswagen genomförde inom hela sitt europeiska generalagent- 
        och återförsäljarnätverk. Denna policy krävde 
        en fullständig märkesseparering beträffande försäljning 
        och marknadsföring av de olika bilmärkena Volkswagen, Audi, 
        Skoda och Seat. Ett annat skäl till försäljningen av Din 
        Bil var den allmänna osäkerhet som rådde på marknaden 
        rörande effekterna av förväntade framtida EU-regler för 
        personbilsdistributörer. De nödvändiga förändringarna 
        skulle, förutom arbetsinsatser från Scanias ledning, kräva 
        investeringar i såväl nya som existerande försäljningslokaler. 
        Styrelsen fann att detta skulle kunna komma att konkurrera med behov inom 
        Scanias kärnverksamhet och undersökte alternativa strategier 
        beträffande försäljning av Din Bil. Scanias styrelse konstaterade att det huvudsakligen kunde bli frågan 
        om att sälja till Svenska Volkswagens återförsäljare, 
        till något privat riskkapitalbolag eller till Volkswagen AG. Redan 
        vid de inledande diskussionerna inom styrelsen beslutades att, i såväl 
        styrelsens som aktieägarnas i Scanias intresse, en oberoende värdering 
        i form av en "financial fairness opinion" skulle inhämtas 
        från en välrenommerad och oberoende expert, ABN AMRO Bank. 
        Detta uppställdes av styrelsen som ett krav för att styrelsen 
        över huvud taget skulle kunna ge sitt godkännande till en försäljning. 
       I februari 2002 hade Scania endast erhållit ett anbud på 
        Din Bil som kunde betraktas som skäligt. Detta var anbudet från 
        Volkswagen. Anbudet presenterades för ABN AMRO som granskade anbudet 
        i detalj och kom till slutsatsen att det var skäligt ur Scanias synvinkel. 
        Efter det att ABN AMROs värderingsutlåtande hade erhållits 
        diskuterade styrelsen frågan om överlåtelse av Din Bil 
        vid ett extra styrelsemöte per telefon den 21 februari 2002. Styrelseledamöterna 
        Ferdinand Piëch, Lothar Sander och Detlef Wittig, som nominerats 
        av Volkswagen, deltog inte i diskussionen med hänsyn till jävssituationen. 
        Vid mötet beslutades att det formella godkännandet av affären 
        skulle verkställas genom ett beslut per capsulam. Protokollet från 
        per capsulam-mötet, i vilket affären formellt godkändes, 
        översändes därefter till styrelsens medlemmar för 
        underskrift och returnerades till Scania den 1 mars 2002. Scania understryker 
        i sitt yttrande till nämnden att protokollet inte sändes till 
        de tre styrelseledamöterna med anknytning till Volkswagen och att 
        dessa inte heller undertecknade protokollet. Punkt 24 i Stockholmsbörsens noteringsavtal var enligt Scania inte 
        tillämplig på situationen. Enligt Scanias uppfattning finns 
        det inte heller några andra lagar, regler eller rekommendationer 
        som föreskriver en skyldighet för Scania att i det aktuella 
        fallet lägga fram saken för aktieägarnas godkännande 
        eller att inhämta ett värderingsutlåtande. Inte heller 
        finns något uttalande från Aktiemarknadsnämnden att en 
        analog tillämpning av punkt 24 krävdes enligt god sed på 
        aktiemarknaden.  Försäljningen av Din Bil var, fortfarande enligt vad Scania 
        uppger i yttrandet till Aktiemarknadsnämnden, av oväsentlig 
        betydelse för Scania. Verksamheten i Din Bil utgjorde inte en del 
        av Scanias kärnverksamhet och försäljningen av bolaget 
        hade endast en mycket marginell inverkan på Scanias resultat och 
        ställning. Priset för Din Bil motsvarade cirka 1 % av Scanias 
        marknadsvärde. Din Bils rörelseresultat för åren 
        1999, 2000 och 2001 uppgick till ungefär 2,2 % av Scanias totala 
        rörelseresultat för motsvarande år. Något beslut 
        av bolagsstämma skulle enligt styrelsens uppfattning inte ens ha 
        krävts om punkt 24 skulle ha varit tillämplig. Som nämnts 
        ovan inhämtade Scanias styrelse trots detta ett värderingsutlåtande 
        för att ha ett komplett beslutsunderlag. Enligt styrelsens mening var de åtgärder som Scania vidtog 
        i samband med beslutet - bl.a. att Volkswagens styrelserepresentanter 
        inte deltog i beredandet eller i beslutandet av ärendet och att ett 
        värderingsutlåtande från ABN AMRO togs in - ändamålsenliga 
        och uppfyllde det bakomliggande syftet med reglerna i punkt 24, dvs. att 
        eliminera risken för ett utnyttjande av ett eventuellt informationsövertag. 
       I sin argumentation rörande innebörden av god sed på 
        aktiemarknaden i detta avseende hänvisar Aktiespararna till två 
        olika uttalanden från Aktiemarknadsnämnden som enligt Aktiespararnas 
        mening skulle kunna påkalla en analog tillämpning av punkt 
        24, uttalandena 2002:6 och 1999:19. Scania anser att varken uttalandet 
        2002:6 eller uttalandet 1999:19 innehåller något klart ställningstagande 
        som innebär att en analog tillämpning skall göras i ett 
        fall som det förevarande.  En uppfattning att blotta risken för misstanke om ett eventuellt 
        missbruk skulle vara tillräcklig för att punkt 24 skall tillämpas 
        står inte i överensstämmelse med punkt 24 och skulle i 
        praktiken innebära att alla transaktioner med större aktieägare 
        alltid skulle omfattas. Mot bakgrund av bl.a. noteringsavtalets konstruktion 
        och ordalydelse för en sådan tolkning enligt Scanias uppfattning 
        alltför långt. Vad gäller anlitandet av ABN AMRO Bank framhåller Scania att 
        såväl Scania som Volkswagen är multinationella företag 
        som bedriver verksamhet över hela världen. Bägge bolagen 
        har affärsförhållanden med åtskilliga banker och 
        finansiella institutioner i olika delar av världen. Företagens 
        storlek och deras spridda geografiska verksamhetsområden gör 
        det nödvändigt att engagera mer än en bank eller en finansiell 
        institution för att lösa bolagens behov av finansiella tjänster. 
       Scania har inte anlitat ABN AMRO Bank i större utsträckning 
        än andra banker och finansiella institutioner. Enligt information 
        som har erhållits från Volkswagen har inte heller Volkswagen 
        anlitat ABN AMRO i större utsträckning än andra banker 
        och finansiella institutioner. När ABN AMRO accepterade uppdraget beträffande försäljningen 
        av Din Bil till Volkswagen bekräftade ABN AMRO till Scania att det 
        inte förelåg några intressekonflikter.  Scania har till sitt yttrande fogat ett brev från ABN AMRO Bank 
        med en detaljerad beskrivning av de åtgärder ABN AMRO vidtog 
        innan banken accepterade uppdraget från Scania och av de åtgärder 
        som vidtogs i samband med att värderingen utfördes.  I brevet lämnas inledningsvis en redogörelse för bankens 
        organisation och verksamhet. Enligt brevet tillhandahåller banken 
        ett brett fält av finansiella tjänster. Som en följd av 
        detta skulle intressekonflikter ibland kunna uppstå. Banken följer 
        emellertid alla tillämpliga lagar, andra regler och "best market 
        practice" för att hantera sådana risker, inkluderande 
        s.k. Chinese Walls som begränsar informationsflödet mellan olika 
        delar av banken. ABN AMRO uppger vidare att en jävskontroll av ABN AMROs globala 
        uppdragskommitté genomfördes innan banken accepterade uppdraget. 
        Genomgången och värderingen av Din Bil och Volkswagens bud 
        gjordes av personal anställd på corporate finance-avdelningen 
        vid ABN AMROs kontor i Stockholm och London. Inte vid något tillfälle 
        under denna period åtog sig ABN AMRO något corporate finance-uppdrag 
        för Volkswagens räkning. Ingen information beträffande 
        Scanias värderingsuppdrag var känd för övriga avdelningar 
        inom banken och ingen information om ABN AMROs begränsade deltagande 
        i Volkswagens allmänna finansiering var känd för corporate 
        finance-avdelningen.  Vad gäller anställningsavtalet med bolagets VD Leif Östling 
        anför Scanias styrelse att Östling är en mycket respekterad 
        och uppskattad verkställande direktör, som framgångsrikt 
        har lett Scania genom en period med besvärande osäkerhet rörande 
        Scanias långsiktiga ägarstruktur och alltid har arbetat i bolagets 
        och samtliga aktieägares bästa intresse.  Syftet med det nya avtalet var att tillförsäkra stabilitet 
        och kontinuitet för Scania genom att sluta ett femårskontrakt 
        istället för ett tvåårskontrakt, vilket Leif Östling 
        tidigare hade. Det nya avtalet träffades i bolagets och samtliga 
        aktieägares intresse. Avtalet fungerar som ett incitament för 
        Leif Östling att inte avgå under en femårsperiod. Även 
        om frågan om ett mer långvarigt anställningsavtal med 
        Leif Östling togs upp av en styrelseledamot nominerad av Volkswagen, 
        var det styrelsen som konstaterade att ett sådant avtal skulle ligga 
        i Scanias intresse. Ersättningskommittén inom Scanias styrelse 
        skötte förhandlingarna rörande det nya anställningsavtalet 
        med Leif Östling. Vid tidpunkten för förhandlingarna var 
        Scanias styrelseordförande, Ferdinand Piëch, även ordförande 
        för ersättningskommittén.  Aktiespararnas påstående att rätten till extra pensionsavsättningar 
        gäller även för det fall Leif Östling frivilligt avgår 
        från sin post är inte korrekt. Tvärtom upphör i ett 
        sådant fall rätten till extra pensionsavsättningar efter 
        utgången av hans uppsägningsperiod om sex månader. Det 
        nya anställningsavtalet ger Leif Östling bland annat en rätt 
        till extra pensionsavsättningar under en period om fem år. 
        Med undantag för uppsägning från Leif Östlings sida 
        påverkas inte rätten till extra pensionsavsättningar av 
        en förkortning eller uppsägning av anställningskontraktet. 
        För det fall Volkswagen reducerar sitt innehav i Scania till mindre 
        än 5 %, upphör emellertid avtalet att gälla efter tolv 
        månader. I en sådan situation kvarstår dock rätten 
        till extra pensionsavsättningar till och med mars månad år 
        2006. Det är inte ovanligt att sådana anställningsavtal innehåller 
        en s.k. "change of control"-klausul, vilken ger den verkställande 
        direktören en rätt att avträda från sin post, med 
        bibehållen rätt till ersättning under viss tid, om det 
        inträffar en betydande förändring av bolagets ägarstruktur. 
        Som exempel kan nämnas att Leif Östlings gamla anställningsavtal 
        med Scania innehöll en "change of control"-klausul, som 
        gav honom rätt att lämna bolaget med två års kompensation 
        för det fall bolaget ägarstruktur ändrades markant.  Anledningen till att det nya anställningsavtalet inte kom att innehålla 
        en mera vanligt utformad "change of control"-klausul var dels 
        att den EU-kommissionen hade beslutat att Volvo var tvunget att överlåta 
        sina aktier i Scania senast i april 2004, dels att Investors långsiktiga 
        ställning till ägandet i Scania vid den aktuella tidpunkten 
        var oklar. Med beaktande av denna osäkerhet om ägarstrukturen 
        på lång sikt ville Leif Östling inte acceptera ett femårsavtal 
        utan att tillförsäkra sig en möjlighet att kunna frånträda 
        sitt uppdrag vid en ägarförändring och krävde att 
        den s.k. "change of control"-klausul som han sedan tidigare 
        hade skulle kvarstå i avtalet.  Vid den aktuella tidpunkten ansågs därför den bästa 
        lösningen på problemet vara att avtala om en "change of 
        control"-klausul som var kopplad enbart till den stora aktieägare 
        som senast hade förvärvat sina aktier och uttryckt ett långsiktigt 
        intresse för bolaget, dvs Volkswagen. Därigenom skulle den "change 
        of control"-klausul, som Leif Östling begärde, endast utlösas 
        av en betydande förändring i en huvudaktieägares aktieinnehav 
        och inte av någon annan huvudaktieägares avyttring.  Enligt styrelsens mening är villkoren i det nya avtalet sett som 
        en helhet mer fördelaktiga för Scania än det tidigare avtalet 
        och därför i samtliga aktieägares intresse.  Scania anser sammanfattningsvis att bolaget inte har handlat i strid 
        med god sed på den svenska aktiemarknaden. Under skriftväxlingen i ärendet har Aktiespararna uttalat att 
        de åtgärder som Scania vidtagit för att undvika jävsproblematik 
        kan anses vara ändamålsenliga och självklara. Aktiespararna 
        påstår inte att Volkswagen missbrukat sitt eventuella informationsövertag 
        men efterlyser ett uttalande från Aktiemarknadsnämnden rörande 
        Scanias ställningstagande att inte tillämpa de regler som utarbetats 
        på aktiemarknaden för att eliminera misstankar om missbruk. ÖVERVÄGANDEN Inom ramen för självregleringen på aktiemarknaden utfärdade 
        Stockholms Fondbörs år 1991 en rekommendation som behandlade 
        vissa utköp av rörelse eller aktier från aktiemarknadsbolag. 
        Rekommendationen upphävdes den 1 mars 2001 samtidigt som dess materiella 
        innehåll togs in som punkt 24 i bilaga 1 till Stockholmsbörsens 
        noteringsavtal.  Den aktuella regleringen innebär bl.a. att, om ett på börsen 
        noterat bolag eller dess dotterbolag beslutar om att överlåta 
        aktier i ett dotterbolag eller om att överlåta rörelse 
        till en befattningshavare i bolaget och överlåtelsen är 
        av icke oväsentlig betydelse för bolaget, beslut om utköpet 
        skall fattas eller godkännas av bolagsstämma i börsbolaget. 
        Dessutom skall styrelsen inhämta ett värderingsutlåtande 
        från en oberoende expert avseende föremålet för 
        utköpet och upprätta en redogörelse för utköpet. 
        Avsikten är att redogörelsen skall innehålla den finansiella 
        och övriga information som är av väsentlig betydelse för 
        aktieägarnas möjlighet att bilda sig en självständig 
        uppfattning om värdet av föremålet för utköpet 
        och om utköpets betydelse för bolaget.  Både värderingsutlåtandet och styrelsens redogörelse 
        skall hållas tillgängliga för aktieägarna minst två 
        veckor före den bolagsstämma som skall behandla frågan. 
        Värderingsutlåtandet och redogörelsen skall också 
        läggas fram vid stämman.  Även NBK:s rekommendation om offentligt erbjudande om aktieförvärv 
        upptar vissa bestämmelser om utköp. Om ledande befattningshavare 
        deltar i ett offentligt erbjudande följer det av punkterna IV.1-3 
        i rekommendationen att målbolaget skall inhämta ett värderingsutlåtande 
        avseende aktierna i bolaget av en oberoende expert. Reglerna om utköp i noteringsavtalet och NBK:s rekommendation bärs 
        upp av ett likartat syfte, nämligen att minska risken för att 
        köparen missbrukar ett informationsövertag i fråga om 
        värdet på rörelsen eller aktierna i fråga. En förutsättning för att punkt 24 skall vara tillämplig 
        är att transaktionen är av icke oväsentlig betydelse för 
        börsbolaget. Av de uppgifter som Scania har lämnat måste 
        anses framgå att överlåtelsen av Din Bil inte var av 
        sådan betydelse för Scania. Enligt Aktiemarknadsnämndens 
        mening har det redan av detta skäl saknats anledning för Scania 
        att tillämpa den i punkt 24 fastslagna proceduren. Även om således försäljningen av Din Bil till Volkswagen 
        inte träffas av punkt 24, bilaga 1 till noteringsavtalet, kan det 
        finnas skäl för ett börsbolag att, såsom Scania har 
        gjort, i en situation av detta slag inhämta ett värderingsutlåtande. 
        Ett sådant utlåtande bör i så fall avges av en 
        oberoende expert.  Aktiemarknadsnämnden övergår till Aktiespararnas fråga 
        huruvida den av ABN AMRO utfärdade "fairness opinion" kan 
        anses utgöra ett värderingsutlåtande från en oberoende 
        expert.  I FFFS 1998:21 Om handel och tjänster på värdepappersmarknaden 
        1 kap. 3 § föreskriver Finansinspektionen att ett värdepappersinstitut 
        vid uppbyggnaden av sin verksamhet skall i såväl tekniskt, 
        fysiskt och personellt som organisatoriskt hänseende se till att 
        det inte uppstår intressekonflikter i samband med utförande 
        av egna affärer, uppdrag åt emittenter och andra kunder.  Föreskriften kompletterades i februari 2001 med självreglering 
        genom att Svenska Fondhandlareföreningens styrelse fastställde 
        principer och riktlinjer för corporate finance-verksamhet, vilka 
        bör utgöra förebild för medlemsföretagen vid 
        utformningen av interna riktlinjer och rutiner. Bland annat sägs 
        att innan ett värdepappersinstitut åtar sig ett nytt uppdrag 
        inom corporate finance-verksamheten bör kontroll göras om detta 
        kan komma i konflikt med institutets intressen eller med andra uppdrag 
        institutet har i sin corporate finance-verksamhet. Institutet bör 
        ha rutiner för analyser av eventuella risker för institutet 
        från kommersiella, finansiella, legala och anseendemässiga 
        utgångspunkter innan ett uppdrag slutligen antas. Det kan vara lämpligt 
        att institutet utformar en organisation för prövning av nya 
        uppdrag innefattande ledande företrädare för corporate 
        finance-verksamheten.  Av utredningen i ärendet framgår att ABN AMRO har följt 
        dessa regler och även i övrigt haft en organisation som varit 
        ägnad att säkerställa att banken skulle kunna inta en oberoende 
        ställning vid behandlingen av det aktuella värderingsuppdraget. 
        Enligt de uppgifter som lämnats i ärendet har varken Scania 
        eller Volkswagen anlitat ABN AMRO som sin bankkontakt i större utsträckning 
        än andra banker och finansiella institutioner. Under sådana 
        förhållanden finner nämnden att skäl saknas att ifrågasätta 
        bankens oberoende. Av det anförda följer att Scania i de hänseenden som nu 
        har behandlats har agerat i enlighet med god sed på aktiemarknaden. 
       När det slutligen gäller frågan om det anställningsavtal 
        som Scanias styrelse under 2001 ingick med bolagets VD Leif Östling 
        finns det ingen anledning att ifrågasätta Scanias uppgift att 
        styrelsen konstaterat att ett sådant avtal skulle ligga i Scanias 
        intresse, låt vara att den av Aktiespararna berörda formuleringen 
        i årsredovisningen lätt kunnat missuppfattas. Nämnden 
        känner till att s.k. "change of control"- klausuler inte 
        är ovanliga i avtal med verkställande direktörer, och den 
        omständigheten att den aktuella klausulen behandlade endast Volkswagens 
        ägarandel får tillskrivas de omständigheter kring Scanias 
        ägarförhållanden som Scania har berört i sina svar 
        till nämnden. Nämnden finner inte anledning att från synpunkten 
        av god sed på aktiemarknaden ifrågasätta avtalet eller 
        omständigheterna kring dess tillkomst.  - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  I behandlingen av detta ärende har deltagit: Johan Munck (ordförande), 
        Leif Thorsson (vice ordförande), Lars Bredin (vice ordförande), 
        Ulf Aspenberg, Bo Eklöf och Ulf Magnusson.
 På Aktiemarknadsnämndens vägnar
   |